Josefin Nilsson

Utvärdering av tävlingsdebuten
 I det stora hela, jag är supernöjd! Vi åkte till årets första tävling, debuten för mig och Emil och min första hoppstart på 5,5 år, med i stort sett inga förväntningar alls. Planen var att ta det som en riktig träning med allt från förberedelserna innan, framridningen, framhoppningen och inne på banan. Samtidigt skulle jag ljuga om jag säger något annat än att målet var att gå felfritt.
 
Emil var väl inte helt nöjd med att de dagliga rutinerna bröts, istället för att gå ut i hagen och äta frukost så fick han stå på gången och bli fixad. Lite lagom taggad, nervös och spänd blev han av det hela, vilket också gjorde att förberedelserna hemma tog lite längre tid än planerat. Vi kom ifrån stallet 5-10 minuter senare än planerat och jag hann inte gå banan...
 
 ...då är det tacksamt att jag trots allt har tävlat en del tidigare, och dessutom lär mig banor väldigt lätt. Såg de två första ekipagen och kunde sen banan. Under framridningen var Emil ganska lagom pigg och inte alls sådär spänd som jag hade förväntat mig att han skulle kunna bli. Framme för skänkeln men inte det där lilla extra trycket i galoppen, dock fin!
 
 
 
Framhoppningen, som verkligen varit en skräckupplevelse sen tidigare, gick så himla lugnt och fint! Jag kommer verkligen ihåg framhoppningarna på ponnytävlingarna som det stressigaste mest kaosartade platsen du kan befinna dig på. Men det här flöt verkligen på så lugnt och fint, och framför allt hade alla koll på vad de gjorde, otroligt skönt! Vi lämnade alltså framhoppningen med en bra känsla.
 
 
Inne på banan fick vi inte så lång tid innan startsignalen. Jag hann visa några hinder och Emil kändes överlag lugn och fin. Och när jag väl fattade galopp så blir han verkligen sitt bästa jag! Jag har aldrig tävlat en häst tidigare som är så medveten om när det väl gäller. Hans tävlingsfokus och inställning är helt fantastisk! Galoppen får ett helt annat tryck bakifrån, sprången blir rundare, han skulle aldrig titta på något och han gör sitt allt för att komma runt banan felfritt med en bra känsla! Till tvåan skulle jag fått ihop honom lite mer för att inte komma så nära, likadant på sjuan. Och till sista hindret hade förhållningen kunnat gå igenom lite smidigare, men i det stora hela är jag väldigt nöjd med debuten. 1m kändes verkligen lätt!
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress