Josefin Nilsson

Utvärdering av gårdagens pass
Första passet i dressyrsadeln och jag kan inte vara annat än nöjd med Emil. Det var visserligen något svårt att sitta ordentligt i sadeln till en början, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att jag inte suttit i en ddressyrsadeln sen våren 2016. Men när jag hade fått rättat till stigläderna och kunde sätta igång och rida så var Emil med på noterna direkt. Han var mycket mer framåt redan från början och bjöd på en fin känsla även om det ändå tog ett tag innan takten och kontakten var så pass bra så att jag kunde få en fin mjuk stadig känsla i handen och lite mer tryck från bakbenen.
 
Igår var det en hel del andra som red i ridhuset samtidigt som mig, någon hade lektion och en hel del trimmade själva precis om jag gjorde, och det märks nu att jag ändå har börjat vänja mig vid det. De första gångerna jag red Emil hade jag mer eller mindre fullt upp med att hålla mig undan för alla andra, då jag är så himla van vid att ha ett helt ridhus för mig själv (de få gångerna jag ridit i ridhus) hos min tränare. Nu har jag vant mig vid att dela ridhuset med alla andra och kan fokusera mer på min egen ridning och känslan med Emil, vilket underlättar otroligt mycket. Vi jobbade med en hel del övergångar mellan skritt och trav till en början för att hela tiden hålla honom fokuserad på mig. Det som har varit problemet innan är att han gärna blir lite seg, och inte tar hjälperna direkt, så genom att hela tiden ge honom nya uppgifter så blir det lätt att känna av om han faktiskt är med och lyssnar då ha överlag lätt lurar ryttaren genom att vara extremt mjuk. Men igår svarade han verkligen direkt för mina hjäper och tänka framåt själv så det var superkul. Jag upplevde också att han fick en bättre rörlighet i denna sadeln, kanske var det bara igår, eller så är det faktiskt så eftersom denna ligger mer rätt än vad hoppsadeln gjorde nu innan den skickades iväg på omstoppning. Får se hur det känns nu under kommande pass, för att kunna göra en mer rättvis bedömning på den punkten.
 
Bild från när vi joggade igång under ett pass för snart en månad sen.
 
Efter mycket övergångar och tempoväxlingar i trav så la jag in lite större volter för att lösgöra sidorna och verkligen lägga fokus på att rakrikta honom genom kroppen, med en svag ställning på volten. I vänstervarvet skjuter han gärna ut ytterbogen så där jobbar jag med att flytta in den med hjälp av ytterskänkeln och yttertyglen samtidigt som jag ställer honom runt innerskänklen. Han tycker ofta att det är lite jobbigt och tappar då gärna takten och framåtbjudningen så jag får hela tiden ta det lite stegvis, flytta in bogen lite, trava några steg på böjt spår, se till så att han är rakriktad och har bogen på plats och sen rida rakt fram lite mer framåt igen, innan jag börjar om igen. I högervarvet blir han istället gärna lite stum i munnen och "bitig" i innertyglen samt skjuter in rumpan så här försöker jag flytta trycket från innersidan ut på yttersidan med hjälp av innerskänkeln och leder med innertyglen för att få till en mjukar svagt ställd innersida, samtidigt som jag fångar upp honom på yttersidan med en stadig yttertygel och ytterskänkel. Fick till en riktigt fin känsla här igår där han jobbade avspänt i en stadig form med aktiva bakben, fin!
 
En fin men tyvärr suddig bild från samma pass, här var han också fin men det har hänt väldigt mycket i galoppen sen dess, den har verkligen fått en myckt bättre takt och rytm och den kan fortfarnde bli så mycket bättre.
 
Galoppen, och framför allt galoppfattningarna visar väldigt tydligt om han är framme för skänkeln eller inte på ett ärligt sett. Är han inte framme för skänklen så drar han iväg i slängtrav eller spänner sig genom hela kroppen, blir sur och går emot en när man ska fatta galopp. Igår var han ordentligt framme och fattade galopp fint på första försöket och därefter jobbade vi sen likadant med mycket tempoväxlingar i båda varven innan vi sen jobbade varierat på börjt och rakt spår likadant som i traven. Överlag var det mycket mer tryck i galoppen igår än vad det brukar vara och sprången blir då mycket rundare och både tempo och form blir lättare att reglera. När han har fått komma igång brukar jag be om lite mer bärighet efterhand för att utveckla kvaliteten i galoppen. Rider lite svag förvänd öppna längs långsidan några meter och rakriktar sen och rider mer framåt igen, varierat med at gå in på en volt och svänga ett par språng genom att flytta för ytterhjälperna och bara visa vägen med med innertyglen och behålla ställningen med innerskänkeln. Med Pelle tränade vi samling på detta sättet, mot arbetspiruetter, Emil har inte samma styrka ännu och orkar inte bära sig själv i samma samlingsgrad ännu men ett par spång orkar han och sen rakriktar jag honom lite mer igen och ber om lite mer fart framåt för att han hela tiden ska tycka att det är kul och vilja lite mer framåt. Han gjorde det riktigt bra igår och framförallt är jag så nöjd med honom för att han verkligen reagerade direkt på alla mina hjälper. På slutet kunde vi rida snett igenom helt rakriktade i en (för honom) samlad galopp och göra rena byten på hjälpen. Överlag är jag jättenöjd med honom och passet. Han är verkligen en riktigt trevlig häst att jobba med och han kommer kunna bli hur fin som helst, men det är väldigt mycket jobb kvar och mycket mer styrka behövs, men det går helt klart mot rätt håll, fina Emil!
 
Fin lilla Emil, kan ju tillägga att han nog har börjat gilla mig en hel del nu, igår stod han och tittade genom fönstret när vi kom med spetsade öron, och när jag kom in genom stalldörren vände han sig och gnäggade, hjärtat smälter ju lite <3
MADDISENJ.SE

Så fina ni är tillsammans!!

Svar: Åh tack så jättemycket!
Josefin Nilsson

Sara

SÅ himla fin häst! :D

Svar: Ja visst är han, verkligen så tacksam över att jag har fått förtroende att rida honom lite åt ägaren :D
Josefin Nilsson

My

Roligt att det går framåt :D Han är superfin :)

Svar: Tack! Ja det är verkligen superkul :D
Josefin Nilsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress