Josefin Nilsson

Hello Australia! 🇦🇺
Hej från andra sidan jordklotet!

Vilken resa det blev från Canggu (Bali) till Sydney (Australien). Först och främst kom vi ju till flygplatsen 6 timmar innan vårt flyg skulle lyfta så vi hade verkligen gått om tid på oss. Och ännu mer tid kändes det som att vi fick eftersom man inte fick gå mot sin gate eller checka in väskorna förrän tidigast 2 timmar innan avgång. Så där satt vi och väntade på en väldigt varm flygplats precis innanför ingången. Efter 2 timmars väntande på en bänk tog vi beslutet att gå och äta lite, vilket blev kvällens bästa beslut. För i ungefär samma sekund som maten kom så började vi prata med tjejen vid bordet bredvid och sen flöt timmarna bara på. Verkligen så otroligt härlig person som gjorde vår kväll så mycket roligare.

(null)

Lyckan varade dock inte så länge när vi väl kom till incheckningen och fick reda på att vi hade fått platser i vars en enda av planet. Jag som hatar att flyga hade mer eller mindre panik hela tiden tills planet väl lyfte och den 6 timmar långa resan var igång. Vid det laget var vi båda så trötta så att vi somnade direkt och vi funderar fortfarande över om övriga på planet fick någon mat (som vi missade) eller inte? Flygresan hade i alla fall inte kunnat gå jämnare eller lugnare än vad den gjorde. Den enda gången det skakade till på hela turen var när hjulen slog i marken i landningen, så vi överlevde det hela.

Väl framme fick vi vårt rum direkt och smög in till våra nya rums-kompisar och sov sen fram till kl 10. Därefter lyckades vi hitta ett riktigt bra lunch ställe och bara en kort promenad senare var vi nere vid vattnet och Opera huset. Nu är vi tillbaka på hostelet igen och ska snart bege oss ut på jakt efter en större mataffär. Planen är att vi ska köpa på oss både frukost och mat som vi kan göra matlådor av, så att vi nu de första dagarna här bara ska behöva äta ute en gång/ dag, på det sättet kommer vi spara både pengar och tiden som det tar att hitta bra restauranger.

Surf's up

En bildserie med bilder från surfingen.

Det ser inte så mycket ut för världen med de här vågorna heller. Men vågen på den första bilden är mellan 1,5-2 meter hög (ovanför havsytan) vilket ändå är relativt stora vågor, speciellt för oss amatörer. Skillnaden mellan vågorna vi tog i Portugal och de vi har surfar mestadels i Bali är att vi här har fångat gröna vågor. Med andra ord ska man vara före vågens brytpunkt och åka ner för vågen för att sen svänga eller åka med vit vågorna (de brutna vågorna, som sista bilden). Målet för oss denna gången var först och främst att komma upp på de gröna vågorna och sen åka in med dom för att efterhand kunna åka med vågen, alltså svänga direkt så att man åker "i" brytningspunkten  med vågen. Det fick vi väl aldrig känna på till 100% eftersom väderförhållandena har varit som de varit och vågorna har stängt sig överallt samtidigt. Försöker man svänga med vågen då så slår det ner en direkt.

Det har verkligen varit en upplevelse med mycket blandade känslor de här två surf-veckorna men nu är vi redo för nya äventyr i en ny världsdel!
Last day in Bali
Godmorgon!

Hur är det med er idag? Själv mår jag bara bra. Vi hade en kul kväll igår men jag tyckte nog det var roligare förra veckan då vi var ett så himla härligt gäng som bara gick ut och hade så galet kul tillsammans. Thea gick hem tidigare än mig igår men jag är helt klart så mycket piggare än henne idag. Så ja, nöjer mig med att säga att majoriteten av alla spårade ut totalt igår under Bali Olympic, förra veckans folk var nog något mer (fest) rutinerade...

Men nu ska vi ha några lugna timmar här. Allting är packat och vi är redo för att ta flyget ikväll men det är väldigt många timmar till dess så vi stannar här på campet ett bra tag till. Tanken är att vi ska äta lunch här i Canggu och sen åker vi till flygplatsen 14:30/ 15:00 och har sen exakt hela kvällen på flygplatsen. Det blir superbra!

(null)

Nu ska vi bara njuta av vår sista dag i Bali, shit vad jag kommer sakna den här platsen. Vi ses senare under dagen, kram!