Josefin Nilsson

Idrottsgalan; rätt vinnare eller inte?
Jag är inte den som älskar att titta på TV eller filmer men när det kommer till sport så kan jag verkligen se det mesta, även om jag inte alltid förstår reglerna. För min del spelar det verkligen ingen roll vilken sport det är, finns det någon dokumentär eller liknande där man får följa med "bakom kulisserna" och se hela satsning då är jag helt fast. Så att se idrottsgalan igår var verkligen en självklarhet för min del. Att få höra om prestationerna och personerna bakom dom inspirerar mig något enormt och det fanns nog inte ett enda klipp under hela programmet som inte gav mig rysningar över hela kroppen och gåshud. 
 
Men kanske är det just det som skiljer mig får många andra som såg programmet, att jag faktiskt är imponerad av allas prestationer och förstår att det som visas och berättas där bara är en liten del av något så mycket större. En satsning med hårt arbete som pågår exakt varje dag. Där målen är höga och det enda som är högre är idrottarenas (och deras teams) vilja att göra det där lilla extra för att hela tiden bli lite bättre och komma lite längre. På galan lyft sporter fram som i vanliga fall inte får den tiden i media som de egentligen förtjänar. Tjejerna som tar sig runt både vanlig orientering och skidorientering (!) med mästerskapsmedaljer, gör mig minst lika imponerad som herrarnas prestation under ishockey VM. För i slutendan går det ändå inte att jämföra deras prestationer, de är alla stjärnor i sin egna sport, och har lyckats prestera bättre än alla deras mottävlande i vald idrott och gren, och det är en stor prestation oavsett sport.
 
Bild från Google
 
Därför känns det lite extra tråkigt att ridsporten och Peder får ta skit även detta året, för att han vann Jerringpriset för den prestationen han och All In gjorde under EM i ridsport. Jag förstår att inte alla som ser på idrottsgalan är insatta i ridsporten och hur mycket jobb det ligger bakom den prestationen men många har antagligen själva hållt på med någon annan sport och borde då veta att det skiljer en hel del mellan de som är bra och de som blir bäst. För alla som någon gång har satsat på något vet att det ligger så otroligt många timmar av hårt slit och motgångar bakom de där prestationerna och framgångarna. Självklart är jag glad över att Peder vann priset framröstat av svenska folket, eftersom det visar hur stor ridsporten faktiskt är och vilket engangemang personerna som utöver den har. Men jag skulle blivit glad oavsett vem som än hade vunnit, för jag inspireras av idrottarna, deras prestation och framförallt personen bakom den där prestationen som har lagt ner allt jobb för att nå de där resultaten.
My

Alla är värdiga vinnare helt klart! Men det jag tycker är synd är att "Peder inte är en värdig vinnare" som en del säger. Han är väl lika värdig vinnare som alla andra men nu är det fler som röstat på honom? Alla de som klagar har nog inte ens ringt in och röstat.. Det bevisar att ridsporten är så stor och att alla hästmänniskor lägger ner tid och verkligen röstar. Medans andra "tar förgivet" att någon annan ska vinna och blir istället sura.

Hejja ridsporten!!

Svar: Ja jag kan verkligen bara hålla med. Det är synd att så många ska bli så sura för att de inte anser att rätt person vann, alla kan rösta om man vill och sen vinner den med mest röster precis som i allt annat där det är folket som bestämmer :) Säger som dig, heja ridsporten!
Josefin Nilsson

MALIN

Jag såg själv inte galan! Kram

MALIN

Jag såg själv inte galan! Kram

Gabriella

Tycker att alla är värdiga vinnare, är inte så insatt i sportvärlden men är ändå roligt att se!!

Svar: Ja alla har ju gjort fantastiska prestationer så håller med dig, alla är värdiga vinnare :)
Josefin Nilsson

Sandra SG

Jag såg inte galan men han är en värdig vinnare tycker jag! :D

Celine

Själv kan jag faktiskt inte låta bli att önska att Sara Sjöström fick priset, hon är ju en sjukt fantastisk idrottare och har ju bara under senaste året tagit sex (?) världsrekord. Haha fast sedan har jag inte så bra koll på ridsporten heller så är också säker på att han förtjänar sitt pris :)

Svar: Ja jag håller med dig, hennes prestationer är verkligen ett otroliga och att kunna prestera så år efter år är helt fantastiskt. Hade hon vunnit så hade jag tyckt att hon var en minst lika värdig vinnare :)
Josefin Nilsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress