Josefin Nilsson

Ett kval mot nya klasser!
Om jag ska sammanfatta lördagens LA:1 så måste jag säga att jag var väldigt nöjd med framridningen. På banan dog energin och känslan var verkligen inte på topp, men trots det slog vi till med vårt bästa resultat i LA:1 och första kvalet mot högre klasser. Exakt vad det är vi har satt ett kval mot har jag dock inte riktigt lyckats lista ut ännu, nackdelen med att vara en fördetta hoppryttare på dressyrbanan utan insatta föräldrar, men vi är i alla fall superglada för att vi har lyckats sätta ett kval mot någonting!
 
Om vi ska ta oss igenom förberedeleserna och starten lite mer detaljerat så kan jag börja med att säga att jag absolut inte var nöjd med känslan på passet dagen innan. Som jag skrev tidigare i veckan så fick Pelle vila lite mellan passen då han gick ganska intensivt under slutet av förra veckan och jag ville att han skulle vara pigg och positiv till arbetet helt enkelt. Jag visste redan innan att det kunde bära eller brista då det är en hårfin gräns mellan pigg där han ger sitt allt och pigg så att det slår över och allting blir spänt och springigt. Och det var väl en blandning av dessa två som jag fick dagen innan tävling, vilket medförde att jag fick rida ett betydligt mycket längre pass än planerat på en ponny som var strak och övertaggad. Efter 45 minuter i varierad form och intensitet fick jag ge upp och inse att känslan inte skulle bli bättre än vad den var. Tack och lov hade jag med mig pappa som filmade en del medan jag red och efter att ha sett filmerna kunde jag ändå slappna av något då Pelle såg riktigt fin ut trots att han var alldeles för stark och på.
 
På framridningen till tävlingen var han alldeles lagom "tempurerad" i huvudet och kroppen. Pigg och framme men samtidigt väldigt mjuk, avspänd och lösgjord direkt från start. Jag red fram ca 40 minuter inräknat framskrittning i 10 minuter, och med facit i hand så blev det lite för långt för att vi skulle kunna gå in på banan med energi på topp. Men han var som sagt väldigt mjuk och fin och hela framridningen jobbade vi egentligen bara i en lång och låg form med mycket övergångar, serpeltiner, volter och svaga öppnor för att jag verkligen skulle komma åt med benen och ha honom lugn hos mig. Precis innan jag skulle ner till collecting-ringen plockade jag upp formen och gjorde ett par halter i både trav och galopp. Och i collecting-ringen satte jag lite mer tryck i honom och han var helt avspänd i en hög fin bärig form med bra tryck bakifrån. 
 
 
Två suddiga screen-shoots från filmen, några bättre bilder kommer senare i veckan.
 
Tyvärr är inte strykan i den samlingsgraden och formen så långvarig ännu vilket medförde att orken var slut när vi kom in på banan, vilket gav en vädligt platt och något tugn känsla där jag fick rida allt vad jag bara kunde och Pelle kämpade på det bästa han kunde. Formen blev lite ostadig och öppen då jag inte fick något ordentligt sug i bettet eftersom energin från bakbenen inte kom hela vägen fram. Halterna är jag nöjd med då han stannade jämnt med alla benen och stod stilla och väntade fint på mig, där fick vid 6,5 på inridningshalten och 7 på den avslutande halten. Även halvvolten med längning av hästens form kändes bra och där fick vi en 7:a. I galopp-programmet kom vi aldrig riktigt till den där bärigheten med långa bakben in under kroppen och en hög form som jag vet att vi egentligen kan så mycket bättre, vilket känns tråkigt. Istället kändes det mest hastigt då jag mest fick fokusera på att ha honom så pass framme och uppe från bogarna så att vi inte skulle få några travinslag då han lätt blir framtung när energin tar slut. Så även om vi inte är nöjda med galoppen så lyckades vi sätta den förvända galoppen relativt bra där vi fick 6,5 på båda. 
 
Jag var ganska besviken när vi kom ut från banan då känslan inte hade varit något vidare då jag hade en så himla fin känsla innan vi gick in på banan. Personligen tyckte jag att vi hade alldeles för mycket småmissar och att prestationen inte alls var så bra som jag vet att vi kan prestera, så jag sa att jag skulle vara nöjd med allt mellan 50 och 60%.  Vi åkte trots allt till tävlingen med tanken att ta det som en träning då det var nästan 4 månader sen vi sist var ute och tävlade. Så när vi sen fick resultatet 63,194% i den regionala LA:1 så kunde vi inte vara annat än nöjda med procenten. Med lägsta poäng 6 och högsta 7 så lyckades vi ändå genomföra en jämn uppvisning enligt dommaren och efter att själv ha sett ritten ett 10-tal gånger så kan jag ändå känna att det var en väldigt rättvis bedömning då det inte finns ett enda ord i protokollet som jag inte kan hålla med om. Så jag är nöjd och glad över vårt resultat, procenten och kvalet mot nya klasser men ritten i sig lägger vi mer på rutin-kontot då jag vet att vi kan väldigt mycket bättre! Nu får vi se när och var nästa tävling blir men vi är taggade på att jobba vidare och förhoppningsvis kunna visa upp oss mer från vår bästa sida nästa gång med ett ännu bättre resultat då.
 
 
Jag har verkligen funderat mycket på om jag skulle dela med mig av denna ritten eller inte då jag som sagt känner att vi inte presterar på den nivån vi kan, men jag väljer att visa den som den "rutin-ritten" den är.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress