Josefin Nilsson

Träning 10 maj 2017
 Eftersom det är så länge sen jag sist delade med mig av en träningsfilm så tänkte jag att jag kan göra det nu. Egentligen har det ingenting med hur bra denna träningen gick i förhållande till alla andra utan det handlar mer om att jag nu har haft tid till att faktiskt sätta ihop en film. På filmen kommer ni kunna se en övning vi gjorde i galopp och en i trav och han var som sagt fin.
 
I galoppen har vi alltid haft lite svårt för att byta galopp så därför känns det så himla skönt nu när det verkligen sitter, även om jag vet att det egentligen mest beror på att jag har han i en mycket bättre balans nu än vad jag har lyckats rida honom till tidigare. Vi började med att hoppa igenom stutsen (?) på en volt där vi stannade i samma varv hela tiden, vilket inte blev filmat. Sen gick vi vidare till att byta varv hela tiden så att det blev att vi red en åtta. I vänstervarvet tycker jag att han ser väldigt fin ut och han kändes väldigt fin också, där har jag honom framför mig och han kommer upp lite i formen utan att vi tappar takten i galoppen. Verkligen jättekul eftersom det ofta är vänstergaloppen som känns svårast, den är antingen riktigt dålig eller riktigt bra, det finns inget mellanting här. Högergaloppen däremot som ofta känns lättare var under denna träningen inte riktigt lika aktiv och vi tappar takten lite vilket gör galoppen platt och Pelle spänner sig. På filmen ser jag att jag hade behövt aktivera honom mer med innerskänkeln mot yttertyglen för att han verkligen ska ställa sig inåt och komma igenom kroppen bättre.
 
 
I traven jobbade vi med skänkelvikningar in till medel-linjen och la sen till 10 meters volter mellan skänkelvikningarna efterhand. När jag flyttar för höger skänkel tvärar han verkligen fint, vänster är desto svårare men vi fick till det här också ett par gånger. Den högre formen i traven tycker jag verkligen är supersvår då det är en så fin balansgång mellan att samla ihop trycket och energin uppåt utan att tempot ska ökas eller skapa spänningar, så här blir Pelle lätta lite ostadig och öppen i formen men med träning och mer muskler kommer det säkert att komma mer naturligt. När han däremot får gå i en något lägre och rundare form är han väldigt stadig och ger en fin känsla. Dock behöver jag kanske komma ihåg själv att han inte alls ser så seg och trött ut som han kändes på slutet.
 
Men överlag en bra träning ändå, som alltid när vi är hos Hege!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress