Josefin Nilsson

Med fyrverkerier utanför flygplansfönstret
Sista dagen i USA och dagen då vi påbörjade vår hemfärd, 4 juli. Vi åkte med andra ord hem under USA:s nationaldag vilket kanske var lite tråkigt i och med att vi missade hela firandet som verkligen är en stor grej där. Redan när vi kom till Boston, två veckor tidigare, hade de börjat sälja massa dekoration och speciellt godis och kakor till 4:e of July. Vår tanke från början var väl att åka in till Boston under förmiddagen denna dagen också eftersom vår plan inte skulle lyfta förrän 21:20 om jag minns rätt, men eftersom tunnelbans-upplevelsen dagen innan blev som den blev så var det ingen av oss som var jätte intresserade av att ge oss ut med den igen. Så istället tog vi en lång sovmorgon på hotellet och packade i lugn och ro tills när vi var tvugna att checka ut kl 12.

Vi gick sen en runda ner till stranden eftersom det var ganska varmt även denna dagen, ca 27-30 grader tror jag. En ganska grusig/ stenig strand men ändå fint. Vi badade dock aldrig då det inte precis var så varmt ute vid havet utan ganska blåsigt. Istället gick vi tillbaka till shoppningcentret som låg precis bredvid hotellet och spenderade några timmar där, åt lunch och tog det bara allmänt lugnt. Vid kl 16 tog vi bilen och åkte till flygplatsen där vi för första gången någonsin kom så tidigt så att det inte ens gick att checka in väskorna ännu så vi fick ställa oss i en kö och vänta på att de skulle öppna vår incheckning. Och sen tillbringa vi exakt hela kvällen på flygplatsen med att vänta på flyget, som såklart var lite sent men det hör väl till när man ska flyga.

De där 6,5 timmarna på flyget hem var sen väldigt dryga om ni frågar mig. Det enda roliga/ intressanta vi fick se på hela tiden va ett fåtal fyrverkerier under tiden vi lyfte men sen var det bara mörkt, tyst och lugnt. Jag och pappa drog visserligen en riktig vinstlott men våra platser där man kunde sträcka ut benen ordentligt eftersom vi satt på raden längst fram i mitten av planet där vi gör iordning mat osv, vilket medförde att vinte behövde trängas med någon och inte heller behövde få någon annans säte i ansiktet, LYX! Men eftersom vi flög på natten (både svensk och amerikansk tid) så hade jag ju önskat att jag hade lyckats sova något, men nej inte en enda minut, till skillnad från övriga familjen som alla sov i alla fall när någon av måltiderna kom.

Vi landade sen den 5 juli kl 10:15 svensk tid (04:15 amerikansk tid) i Danmark och då var jag både hungrig, trött och illamående så när vi satt oss på tåget en timme senare somnade jag nästan direkt och sen sov jag hela vägen till Lund där jag blev tvungen att vakna. Somnade sen på bussen igen och till skillnad från övriga familjen försökte jag inte ens hålla mig vaken när vi väl kom hem utan bara åt något litet snabbt och sen sov jag ett par timmar. Just där och då kändes det som ett bra beslut för att jag överhuvudtaget skulle kunna tänka den dagen men det medförde sen att jag var helt fel i tiden resten av veckan. Och tyvärr kan jag väl inte säga att jag har vänt tillbaka dygnet helt ännu så att sova mitt på dagen efter att ha varit i en annan tids-zon är inget jag tänker göra igen.

Om jag ska sammanfatta resen lite kort så måste jag säga att det har varit en utav de absolut bästa resorna vi har gjort med familjen där vi har fått se lite av allt möjligt. Upplevt storstadslivet där vi bodde nästintill mitt på ett av världens största turist sevärdheter där det alltid var liv och rörelser, samtidigt som vi hade kontrasterna med lugnet på landet i vad som verkligen är den typiska amerikanska småstaden som skulle kunna vara hämtad från en film. Jag fick klappa hästar, lukta på ljus i mängder och se ut över en hel stad från 260m (70 våningar) upp i luften. Ätit hambugare av alla möjliga sorter och såklart glass i stora lass. Shoppat loss på flertalet shoppningcenter och gått promenader på flera mil i värmt och soligt väder. Med andra ord, en resa där vi fick lite av allting förutom rödbrända kroppar och det är vi inte ledsan över.

Tidspressade dagar
Godmorgon!

Shit vad jag är trött idag. De senaste dagarna har verkligen varit intesiva och jag har verkligen fått stressa runder för att hinna från det ena stället till nästa. Så efter gårdagen träningspass bestämde jag mig för att det är dags att ta det lite lugnt nu ett par dagar. Så idag ska jag inte flänga tillbaka in till Lund med bilen under kvällen utan istället ska jag lägga lite extra tid på hästarna och allting runt dom, skönt!

Men innan dess väntar några timmar på jobbet så jag får helt enkelt försöka vakna till liv så att jag kan köra iväg snart. Sen ska Pelle trimmas ett pass på banan och förhoppningsvis kan jag få till en bra känsla redan från start idag då han var väldigt mjuk och fin under i stort sett hela passet igår. Igår la vi mest fokus på traven där vi jobbade med övergångar och volter så idag tänker jag att vi ska jobba med lite mer samling fast mest fokus på galoppen då, kul! Även Emil ska longeras idag, söta häst!

Och efter det ska jag bara ha en superlugn kväll helt utan planer, det ser jag verkligen fram emot. Hoppas att ni har en riktigt bra torsdag, kram!

Kvalitets tid

Hej!

Onsdag och solen har för tillfället hittat fram, riktigt skönt! Jag har några timmar kvar att jobba och efter det ska jag hem för att rida Pelle. Igår hann vi bara skritta en kort runda då det blev väldigt stressigt för att jag skulle hinna med bussen till stan. Så idag tar vi ett jogging-pass på banan där jag mest ska känns igenom honom. Hoppas på en bra känsla.

Ikväll ska jag sen in till stan igen för att träna ett pass på gymmet med Thea. Igår träffade jag både Thea och Elsa inne i stan och hade en supermysig kväll när vi åt riktigt god pasta. Jag tog en Carbonara och sen till efterrätt italiensk citronglass, riktigt gott! Elsa börjar plugga på måndag och flyttar då norrut så det kändes bra att träffa både henne och Thea nu innan och prata om allt möjligt.

Nu ska jag fortsätta min lunchrast här på jobbet. Vi ses senare under dagen/ kvällen, ha det bäst, kram!