Josefin Nilsson

Trots allt en bra tävlingsstart
Tävling igår, var ska jag ens börja? Det har varit så mycket tankar om gårdagens tävling och jag kan väl inte säga att jag fick den uppladdningen och känslan som jag hade önskat innan starten. För det första har jag inte själv tyckt att känslan har varit så bra de senaste veckorna vilket har gjort mig ganska osäker och inte blev det bättre efter att Pelle satt ett äpple i halsen i tisdags kväll. Vi valde därför att ta det extra lugnt onsdag och torsdag och sen hade vi bara fredagen kvar att ladda upp på, och då kunde vi inte heller köra fullt ut. Känslan då var väl ok men inte mycket mer än så.
 
Och med det sagt tror jag att ni förstår att jag inte kände mig riktigt säker inför gårdagens start, jag verkligen bara hoppades att vi skulle kunna ta oss igenom det ändå. Så vi åkte till tävlingen med inställningen att "det är en vinst i sig att vi bara är här" och försökte lita på att vi kan vad vi gör trots allt. Han var sen lite lagom pigg under framridningen och blev ganska avslappnad, kanske inte helt hundra framför skänkeln men ändå lydig och gjorde vad jag bad om. Samlade ihop oss lite och försökte höja formen och be om lite mer bäring vilket gick bra under framridningen, inte någon riktig Wow-känsla men han var fin.
 
Gick ner till banan och blev inkallad direkt, trots att det var 7 minuter kvar till min starttid, så vi valde att vänta lite vilket dommaren tyckte var okej. Och tur var nog det för Pelle blev verkligen spänd när vi kom ner till banan och dressyrstacketet. Travade på framåt i en lång låg form och bara klappade på honom och när vi sen gick in på banna var det med en ganska bra känsla. Kanske lite seg och inte så bärig i formen som jag hade velat men vi red genom hela programmet utan några större missar och när vi gjorde den avslutande halten kände jag mig trots allt nöjd över vår prestation.
 
 
 
Här ovan ser ni filmen från gårdagens start som resulterade i 66,167%. Vilket är ca 2-3% mer än sist. Som sagt det finns mycket att jobba på men i det stora hela känns det så skönt att vi faktiskt klarar av att gå in på banan nu och visa upp oss som ett team och inte bara som två extremt stora viljor som drar mot olika håll. Jag tycker trots allt att det ser ganska harmoniskt ut även om det vissa stunder blir lite väl hastigt och han springer ifrån mig lite. Halsterna är jag nöjd över och det känns dessutom kul att vi fick 7:or på både halterna. Galoppen behöver vi jobba mer med hemma, den kan verkligen bli så himla fin men vi lyckades inte hålla hop det hela vägen och jag tycker själv att han ligger lite för mycket på bogarna, så synd! Trots det fick vi 7:or på båda galoppvolterna så tänk hur bra det kommer kunna bli när vi väl får till galoppkvalitéten så bra som den kan vara.
 
Min sits däremot finns det så mycket att jobba med och jag hade verkligen önskat att jag kunde sitta ordentligt med armbågarna in till kroppen och få bak axlarna mer samt korta upp tyglarna och oj vad jag jobbar med det varje dag. Finns helt klart mycket jobb kvar på den biten, trots det fick jag ändå en 7:a på sitsen också och även en 7:a på korektheten med vägarna bland annat, även de går att göra bättre helt klart!
 
Men ja i det stora hela är jag nöjd och håller med dommaren som jag tycker gav en rättvis bedömning. Nu tar vi nya tag till nästa tävling då vi dessutom ska rida en LB:1 istället för LC:2 som vi nu ridit två gånger.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress