Josefin Nilsson

Helgens tävling, vi ska ha kul!
Okej så helgens tävling. Det är nu som jag börjar fungera över vad jag tänkte på när jag tyckte att det var en bra idé att anmäla sig till en tävling 4 dagar efter att jag kommer hem från en 10 dagars resa. Jag har tränat mig själv kanske 1 timme totalt under tiden vi var bortresta och Pelle har blivit riden 1 pass. Utöver det har jag dragit på mig en riktig dunderförkylning nu när jag kom hem och Pelle är ju minst sagt pigg efter så mycket vila. Utöver det blir det den första starten inomhus på nästan 2 år och första tävlingen på 2 månader. Så detta kan ju gå exakt hur som helst med andra ord.
 
Bara att planera passen för denna veckan känns extremt svårt. Helst av allt hade jag bara velat sitta och trimma alla dagar för att verkligen känna att vi har fått till en bra känsla, men då är jag rädd för att ansträngningen ska bli för hög för fort och att energin liksom ska dö inne på banan. Samtidigt vet jag av erfaranhet att han inte får vara för pigg och explosiv inne på banan heller för då lägger han så mycket fokus på att titta på allting och då tappar vi allting. Så det är minst sagt en svår avvägning det där. Passen fram till på fredag känner jag ändå att jag har ganska bra koll på. I tisdags kände jag igenom honom lite lugnt på banan ca 30 minuter bara för att veta lite hur han var efter all vila. Onsdag låg fokus på att stretcha och bli av med spänningar. Torsdag får vi hjälp av min tränare från marken då vi åker till henne förhoppningsvis kommer bitarna att falla på plats här. Så då är frågan fredag, vad ska vi göra då?
 
 
 
I vanliga fall inför tävling brukar jag trimma honom dagen innan tävling för att verkligen ha ridit igenom honom och därmed kunna börja med en bra känsla direkt på framridningen. Så en del av mig hade gärna trimmat honom då men samtidigt vet jag att han mycket väl kommer kunna ha träningsvärk och vara lite trött i kroppen efter träningen dagen innan och då vill jag inte pressa honom mer så att det inte finns någon energi kvar till lördagens tävling. Som det ser ut nu så lutar det med ett kort pass i skogen med mycket skritt och lite trav bara för att jogga bort träningsvärken men ändå inte låta honom vila helt och riskera att träningsvärken sätter sig och han blir stel utav det.
 
Själva tävlingen känner jag lite att vi får ta som den kommer. Jag hatar känslan av att bara göra för att göra och vill alltid gå in och känna att vi har gjort vårt 110% bästa. Men jag ska verkligen försöka att bara slappna av, lite på att vi kan det vi gör och ha kul genom hela tävlingen. För innerst inne tävlar vi inte för någon annans skull eller för att jämföra oss med alla andra. Vi tävlar för att vi båda älskar att tävla och enbart för vår egna skull. Alla andra kan säga vad de vill, vi ska ha kul och göra vårt bästa!
Tuva Björnwall

åh vad kul :D

Svar: Ja det ska bli jättekul att komma iväg och tävla igen :)
Josefin Nilsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress