Josefin Nilsson

Framtiden är ett oskrivet kapitel
Jag funderar mycket på vad som kommer att hända i framtiden och just nu känns det verkligen riktigt oklart. För ett år sen fanns det en klar och tydlig plan på exakt vad jag ville och skulle göra. Men mycket har hänt sen dess och ingenting har gått enligt min plan så precis som så ofta annars så är det allt eller inget som gäller och just nu lutar det mer mot inget än allt.
 
 
 
Min dröm och plan sen jag bestämde mig för att plugga denna linjen, typ 5 år sen, har varit att efter gymnasiet åka utomlands och satsa allt på hästarna. Exakt var bestämde jag inte men ut i Europa ville jag för att få en chans att visa vad jag verkligen kan. Alla får säga vad de vill men jag tror att de flesta som håller på med hästar och inte själv äger flertalet tävlingshästar (och själv vill tävla) vet att chansen att lyckas i Sverige är ganska liten. Och här måste jag vara realistisk, och insåg för flera år sen att jag aldrig kommer bli en utav de som syns mest på tävlingarna här i Sverige och kommer ha en möjlighet att klättra mig hela vägen upp till eliten på egen hand. För det hade krävts flera hästar för den satsningen och stora summor pengar och jag hade antagligen ändå inte nått hela vägen.
 
Därför blev drömmen istället att flytta utomlands till något stort tävlingstall, skaffa rutin och med tiden klättra mig uppåt och få möjlighet att tävla någon annans hästar och utvecklas. Drömmen lever kvar men i nuläge går den inte att genomföra till verklighet eftersom en flytt utomlands (eller flytt överlag) innebär att jag inte kan ha kvar Pelle. Alltså får drömmen om att flytta utomlands och satsa allt på hästarna stanna som en dröm tills den dagen då jag inte längre är hästägare.
 
Att få jobba hos en ryttare med så mycket rutin som till exempel Marcus Ehning skulle ju vara en dröm, och någongång i framtiden ska jag ut i världen och göra det, frågan är inte om utan när!
 
Så nu är frågan vad jag ska göra med mitt liv istället? Svaret, ingen aning! Just nu jobbar jag men om två veckor har jag ingen aning om vad som händer. Från att hela tiden haft en plan med allt jag gör till att nu absolut inte veta varken vad jag vill eller borde göra, riktigt konstig känsla det där. Som ni kanske förstår så känner jag mig ganska vilsen och förvirrad i mig själv för tillfället eftersom jag hela tiden innan har haft ett mål och en plan med allt jag gör och just nu finns det helt ärligt ingen plan. Istället känner jag bara att jag tänker låta tiden visa vad som händer.
 
För helt ärligt, vi kan inte alltid styra över allting som händer i framtiden. Livet gör snabba vändningar och ibland är det sjukt svårt att hinna med i svängarna men på något sätt tror jag ändå att vi i slutendan hamnar precis där det var tänkt, vägen till målet blir bara lite längre än planerat ibland. Tänker ni mycket på framtiden? Har framtidsdrömmar och planer?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress