Josefin Nilsson

Hoppträning Killen 29/4
Precis som förra vecka så låg fokus på linjer och banhoppningen, vilket kändes väldigt bra att få fortsätta med då jag inte var nöjd med min egna insats förra veckan. 
 
Killen var inte alls så spänd denna gången när vi kom in i ridhuset, vilket gjorde att jag fick en bättre invärkan redan från början av träningen. Travade och galopperade fram i båda varven med volter och tempoväxlingar och försökte att hela tiden ha ett ganska friskt tempo. När vi sen skulle börja hoppa fram över cavalettin blev Killen väldigt glad och tyckte att det var jättekul, resultatet blev att han blev lite stark, jag fick inte riktigt ihop honom, han satt full fart genom cavalettin och drog mig lite ur sadeln. Efter cavalettin fick jag sen ihop honom igen och efter att ha gjort denna övningen några gånger i båda varven så gick det trots allt bättre även om jag fortfarande inte riktigt fick honom till att vänta så mycket på mig och de små hinderna som jag egentligen hade velat.
 
 
Efter det fortsatteframhoppningen på det gråa räcket. Vi hade här en bra galopp och jag fick honom till att få in bakbenen under sig, vilket gjorde att avståndsbedömningen gick väldigt bra och jag kunde lugnt vänta in hindret, Killen hoppade riktigt bra här. Efter att ha hoppat det två gånger hoppade vi cavalettin i vänster varv och sen vidare på en båge till den blåa oxern. Första gången fick jag honom till att vänta ganska bra på första cavalettibocken men sen drog han iväg lite på de två andra, kom sen ganska lagom mycket tillbaka efter och vi fick en ganska bra distans till oxerna och ett bra språng. Andra gången hade jag honom mer med mig genom cavalettiserien men han tog sen förhållningen lite bättre än väntat och gick lite mer uppåt än framåt, vilket gjorde att jag förstörde rytmen lite och därav blev distansen och språnget inte riktigt så bra här. Tredje gången kom vi för snabbt in i cavalettin och det ledde till att det gick för snabbt genom hela cavalettiserien då. Däremot fick jag tillbaka honom lagom mycket efteråt men kom ändå inte helt rätt till oxern, men i det stora hela gick det ändå helt okej.
 
Vi satt sen ihop detta till en liten bana där vi började på det gråa räcket, runt om den gula oxern och sen en kortare anridning till den blåa oxerna, runt cavaletti serien till det bruna räcket sen fyra galoppsprång till den gröna oxern. Rytmen, tempot och sprången var bra på de två första hinderna, efter det fick vi lite korsgalopp och jag fick sakta av och fatta ny galopp, vi kom bra på det bruna räcket men sen fick jag inte riktigt honom tillatt vänta på mig till den gröna oxern, så vi kom lite nära och frambomen åkte ner i marken. 
 
Efter detta skulle vi hoppa en bana på åtta hinder. Det är banan som syns på bilden som vi då hoppade och en del av banan finns även med i slutet av filmen som kommer här under, dock bara sista halvan av banan då pappa missade att filma första delen.
 
 
Hela banan flöt på väldigt bra och vi hade en jämn rytm och ett jämnt tempo genom i stort sett hela banan, lite nära på den gröna oxern och därmed en rivning men annars en runda som jag är mycket nöjd med. Sprången var bra och vi jobbade bättre tillsammans än vad vi har gjort innan.
Vi hoppade sen om den gröna oxern till det bruna räcket och fick då en bättre väg men eftersom Killen då började bli trött så kom han inte riktigt upp på oxern och bommen föll igen.
 
Jag är väldigt nöjd med Killen på denna träningen och även mycket mer nöjd med mig själv än vad jag var förra veckan. Vi var överlag mycket mer samspelta och fick en mycket bättre helhets känsla.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress